7/8 2013 - In Figura

Fernisering på lørdag den 10. august kl. 12

IN FIGURA

Furesø Kunstforening præsenterer kunstnergruppen IN FIGURA.

10. august kl. 12 er der fernisering i Galleriet, Farum Kulturhus. Furesø Kunstforening tager hul på en ny sæson med en udstilling med værker af fire fynske kunstnere: Nanna Agger, Erik Flygenring, Walther Juul-Hansen og Eva Kock Sørensen. Viceborgmester Susanne Mortensen åbner udstillingen.

Nanna Agger

Nanna Agger har altid haft overraskelsen som et af sine kendemærker. En næsten naturalistisk himmel kan pludselig bryde billedfladens illusion, og fortsætte med sit blå, sine skyer og spidsen af en mågevinge ud over malerirammen; eller en lillebitte for længst vraget celluloiddukke dukker op midt i oliefarvens stivnede morads for at minde om tidens ubønhørlige gang. Kunstneren fortæller med sine alternative virkemidler væsentlige ting om alle de små og banale og dejlige og trælse ting i menneskers tilværelse, der tilsammen udgør det store livets tæppe

Eva Kock Sørensen

Eva Kock Sørensen er keramiker med værksted i Ollerup på Sydfyn. Her laver hun både stentøj, raku og røgbrændt keramik . Eva Kock Sørensen er oplært af keramikeren Peter Thybjerg. Siden har hun været på en del kurser, hvoraf det mest udbytterige foregik i Surrey i Sydengland hos keramikeren Jane Perryman, som især arbejder med røgbrænding. Eva Kock Sørensen samler ålegræs, som bruges til brændingerne på stranden i nærheden af værkstedet. Der er havsalt i ålegræs, og det giver nogle fine aftegninger på leret i røgbrændingen. Hvis resultatet skal være lidt mere dramatisk, give skarpere kontraster, har hun erfaret, at tørfoder, hunde/katte-piller, er det helt rigtige. For nogle år siden blev hun interesseret i, hvordan man kunne kombinere keramik og sølv. Det har resulteret i en produktion af smykker, som dog endnu er på det eksperimentelle plan.

Erik Flygenring

Erik Flygenring søger at tilfredsstille sit behov for at udtrykke sine tanker og forestillinger i de enkle og rå materialer - gammelt egetømmer og frugttræ og flere hundrede år gamle søm. De enkelte værker kædes sammen ved at soklerne alle er dekoreret med et harlekinmønster, i reglen i farverne sort, rødt og guld, og at værkerne er lavet af samme grundbestanddele, træ og jern. Træfigurerne, som er lavet af frugttræ, er kløvet ud med økse og sav og snittet færdige med kniv. Træfigurerne og sømmene er levende. Gemytter kalder kunstneren dem. De opfører sig, deres noget særprægede fysiognomi til trods, næsten lige som mennesker. Skulpturerne fremstiller menneskelig dårskab, glæde, vrantenhed, opstyltethed, regerelyst og rædsel og hvad ellers nævnes kan.

Walther Juul-Hansen

Walther Juul-Hansen er portrætmaler. Om portrætmaleriet siger han: ”Portrættet er en form for billedkunst med sin helt egen tiltrækning og udfordring. For mig er det blotstillede ansigt et mirakel, et ordløst budskab om mødet med din næste. Det mest spændende ved portrætmaleri er at hæve billedet ud over den figurative afskrift, at gøre det til noget "mere" end en kopi. Det er at lave billeder, der kalder på sin tilskuer, billeder, der er værd at vende tilbage til. Portrætmaleri giver ikke meget plads til skødesløshed, overfladiskhed og uhæmmet fri udfoldelse. Det er et udfordrende slid at få det øjeblik af evigheden ind i billedet.”

Vi glæder os til at se dig til ferniseringen.  Med venlig hilsen Furesø Kunstforenings bestyrelse