14/3 2014 - Statens Museum For Kunst

Furesø Kunstforening indbyder til at besøge
Statens Museum for Kunsts særudstilling med Asger Jorn
Søndag den 27. april 2014

Få hele historien om kunstneren Asger Jorn. Udstillingen fejrer 100-året for hans fødsel.”Go to hell with your money bastard”, sådan svarede Asger Jorn, da han i 1964 vandt den prestigefyldte Guggenheimpris. Citatet er fuld af den utæmmelige fandenivoldskhed, som er så karakteristisk for Jorn. Han var gennem hele livet politisk engageret og tog gerne offentlige slåskampe med andre kulturpersonligheder. Gennem udstillingens omkring 200 kunstværker kommer du ind på livet af en sjælden ener i dansk kunst, hvis eksperimenterende livtag med kunsten og verden stadig fremstår friskt og flabet. Absolutte hovedværker og sjældent sete perler.

På udstillingen kan du se en lang række af Jorns absolutte hovedværker, heriblandt Stalingrad og flere sjældent udstillede værker fra private samlinger. Udstillingen kommer hele vejen rundt om Jorn og viser hans mange eksperimenter med skulpturer, malerier, tegninger, grafik, keramik og litterære tekster.

Vi mødes på Farum Station kl. 10 og kører med toget til Nørreport station. Herfra går vi de 500 meter til Statens Museum for Kunst. Kunstforeningen får her en rundvisning og fortælling om Asger Jorns billeder og liv.
Efter rundvisningen, som tager en time, er der lejlighed i egne små grupper at se de andre af Statens Museum for Kunsts udstillinger.
Herefter sætter vi os til bords til kunstmuseets brunch inklusiv en vand, øl eller et glas vin.
Hele arrangementet med indgang, guidet rundvisning og brunch med drikkelse kan kunstforeningens medlemmer få for kr. 300. I skal selv sørge for betaling af togturen. (rejsekortet er gratis at anskaffe)

I kan tilmelde Jer på mail clehrmann@mail.dk .
Tilmelding senest den 23. marts 2014. Der er kun 28 pladser.

Kærlig hilsen
Furesø Kunstforening