6/1 2015 - Næste udstilling "Ni Liv"

"Ni liv" i Kulturhuset

\"Ni Liv\"
Furesø Kunstforenings bestyrelse ønsker dig et Godt Nytår.

Vi inviterer samtidig til fernisering lørdag d. 10. januar kl. 12 i Ganggalleriet,
Farum Kulturhus, hvor vi præsenterer kunstnergruppen Ni Liv.

En fantasifuld og mange facetteret udstilling indleder 2015. Kunstnergruppen Ni Liv kommer fra Allerød. Gruppen består af billedkunstnere, keramikere og en enkelt pilefletter. Gruppens medlemmer arbejder uafhængigt af hinanden og med en stor variation i udtrykket.

De fem kreative og dygtige billedkunstnere er meget forskellige i udtrykket, men har dog det tilfældes, at de alle maler figurativt.
Elisabeth Bækmark har i mange år arbejdet med akvarel og olie. Elisabeth maler gerne natur og portrætter i lysene impressionistiske farver. Inger Andersen maler udelukkende i akryl, og det er selve maleprocessen og farverne, der ofte styrer og får billederne til at vokse frem. Ingrid Korning arbejder både med akvarel og akryl, men Ingrid er især kendt for sine fantasifulde akvareller, der altid har en sjov historie oftest inspireret af begge sider af Øresund. Ingrid er nemlig opvokset i Sverige, men har boet i Danmark siden 1972.
Jette Gundorf er uddannet billedkunstlærer og maler, fordi hun ikke kan lade være. Jettes malerier, som altid har mennesker, engle eller fugle og mange farver, skal udfordre tilskuerens egen livsglæde. Ulla Bjervig maler oftest oliebilleder, og er inspireret af træer, dyr og Middelhavslandenes bygninger og horisontlinjer.

Så er der de tre erfarne og vidt forskellige keramikere. Alle tre har eget værksted og for Anettes og Rikkes vedkommende også butik i Allerød.
Anette Christiansen arbejder i stentøjsler og laver både brugsting og unika. Et stramt formsprog og klare farver kendetegner hendes ting. Hun kaster sig i perioder over den japanske rakuteknik.
Lasse Birk er især optaget af at dreje brugsting i enkle og stramme former. Han arbejder også gerne med pladeteknik, som har givet mange nye ideer.
Rikke Fjalland tager udgangspunkt i den gamle pottemagertradition, men har udviklet sit eget formudtryk. Hun drejer meget ofte, men modellerer også gerne tasker og store, runde damer kun iført en kongekrone.
Og endelig og ikke mindst er der den dygtige og fantasifulde pilefletter.
Annette Stacey er oprindeligt udlært væksthusgartner og altid har haft ”grønne” fingre. Det har ført hende til pilens verden. Pilen kan formes til næsten alt - kun fantasien sætter grænser, så Annette fletter alt fra hverdagskurve til skulpturer.

Maleren Elisabeth Bækmark introducerer udstillingen.

Lene Bjerre Herdel

formand