11/3 2015 - Næste udstilling

Pontus Kjerrman, Hans Pauli Olsen og Tong Wang

Velkommen til fernisering i Galleriet, Farum Kulturhus, d. 14. marts 2015 kl. 12.

Furesø Kunstforening præsenterer Pontus Kjerrman, Hans Pauli Olsen og Tong Wang - tre kunstnere med internationalt format.

Billedhuggeren Pontus Kjerrman er født i Sverige men har boet mange år i Danmark.

Pontus Kjerrman blev optaget på Kunstakademiets billedhuggerskole hos billedhuggeren Willy Ørskov.

For Pontus Kjerrman bliver kunsten først rigtig interessant, når han laver noget, der næsten ikke kan lade sig gøre. "Det er dér, det rykker. Man skal vove noget, og man kan ikke beregne sig til det" siger han om sin forunderlige 'mummitroldekunst'. ”Det er afgørende for mig, at mine figurer er overbevisende, og at de ser ud til at kunne bevæge sig. Mine figurer findes ikke i den virkelige verden, så de har per definition deres egen anatomi, som jeg er ved at udforske. Jeg kan godt lide tanken om, at man vil finde en lille krukke eller en hestemand om 5000 år, og at min besked går videre.”

Hans Pauli Olsen er uddannet på Glyptoteket hos Askou Jensen og på Kunstakademiets billedhuggerskole i København hos Willy Ørskov og Bjørn Nørgaard.

Hans Pauli Olsen er færing, men har været bosat i Danmark i mere end 30 år. Besøger man Færøerne, kan man konstatere, at kunstneren nyder stor anseelse der. Mange steder i det offentlige rum ser man skulpturer af den produktive kunstner. Her i Danmark finder man også mange af Hans Pauli Olsens værker. Så sent som 5. juni 2014 afsløredes hans monumentale skulpturgruppe ”Værftsarbejderne” i Helsingør.

Tegningen er en basal nødvendighed for kunstneren. På udstillingen i Galleriet, Farum Kulturhus  får vi lov til at kigge ind i kunstnerens værksted. Vi præsenteres for en lang række af kunstnerens tegninger – modelstudier eller refleksioner - som er et væsentligt led i billedhuggerens skabende proces.

Tong Wang er født i Kina og uddannet på Lu Xun Academy of Fine Art, Shenyang. Tong Wang er en aktiv, fremtrædende kinesisk maler, der har udstillet på utroligt mange museer, udstillingshaller og kunstakademier i Kina. Hans værker er også blevet udstillet i mange lande i Europa.

Ikke alene i sit virke som professor og kurator, men også i sine malerier, har han skabt dialoger mellem den vestlige og den kinesiske kunst og kultur. I hans malerier møder man personligt forarbejdede indtryk af landskaber og livssituationer fra den vestlige og den kinesiske kunst.

Den danske kunstnersammenslutning Corner besøgte i 2011 Kina som led i et dansk-kinesisk udvekslingsprogram.  Det har blandt andet betydet, at Tong Wang nu er tilknyttet gruppen, og siden 2012 har man kunnet se hans værker på de årlige udstillinger på Sophienholm.

Ferniseringstalen holdes af Henrik Poulsen  medlem af Furesø Kommunes Kultur-Idræts- og Fritidsudvalg.